Georges (1859-91)
malarz franc., czołowy przedstawiciel neoimpresjonizmu; studiował w École des Beaux-Arts w Paryżu oraz w Luwrze dzieła Ingresa, Holbeina, Rafaela i Poussina; analizując liczne prace związane z teorią widzenia barw starał się znaleźć uniwersalną metodę twórczą zgodną z prawami optyki i działaniem ludzkiego oka; za podstawę swych poszukiwań przyjął zasadę dywizjonizmu i opierając się na niej opracował technikę pointylizmu; programowym dziełem, w którym po raz pierwszy zaprezentował swoją metodę, jest Kąpiel w Asnires (1884; obraz, odrzucony z paryskiego Salonu, został wystawiony w Salonie Niezależnych); stworzony przez S. kierunek nazwano neoimpresjonizmem; techniką pointylizmu S. namalował szereg innych obrazów (Niedzielne popołudnie na Grande Jatte, Modelki, Pudrująca się kobieta, Cyrk, Port w Granelives); jego prace, gł. kompozycje figuralne i pejzaże, cechuje jasny koloryt; oprócz 230 obrazów olejnych, dorobek S. obejmuje też 420 rysunków, w których doszedł do perfekcji w operowaniu plamą i światłocieniem.
SIGNAC, POINTYLIZM, LUCE, BIENNALE W WENECJI
- Seurat Georges-Pierre, (1859-91)
- LES XX, Associations des Vingt...
- LURÇAT, André (1894-1970)