(1859-91)
malarz inaukowiec franc. Razem zP. Signakiem stworzył neoimpresjonizm, stosował irozwinął technikę pointylistyczną ( dywizjonizm) pracując równocześnie nad teorią koloru. Problemy światła, jakie impresjoniści rozwiązywali instynktownie używając czystych kolorów, kładzionych punktowo, potraktował naukowo, swoje malarstwo oparł na teorii barw ipercepcji wizualnej, których wielki rozwój nastąpił wnaukach przyrodniczych XIX w. Wykorzystując prawa fizjologii widzenia ioptycznego rozkładu światła prowadził eksperymenty polegające na konsekwentnym oddzielaniu małych punktów czystego koloru zestawianych ze sobą zgodnie zprawami komplementarności chromatycznej, tak aby synteza obrazu powstawała woku widza. Prowadził również studia zrysunku ikompozycji harmonii oparte na mat., nauk. iartystycznych poszukiwaniach. S. był twórcą jednego znajważniejszych dzieł sztuki neoimpresjonistycznej Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (1885-86) imimo że żył tylko 32 lata, jego spuścizna malarska itechniczna wywarła olbrzymi wpływ na przeobrażenia wsztuce współczesnej. Korzystali zjego osiągnięć C. Pissarro, P.Gauguin, V. van Gogh, F. Picabia i H.Matisse.