Reklama

ROSSINI

Gioacchino Antonio (1792-1868)

Reklama

włoski kompozytor operowy; pierwsze próby kompozytorskie przyniosły mu same rozczarowania; podobny los spotkał jego najbardziej znane dzieło, Cyrulika sewilskiego, wg P.A. Beaumarchais; premieręopery (1816) publiczność przyjęła chłodno i dopiero w trzy lata później rozpoczął się jej triumfalny pochód przez wszystkie sceny europejskie; 1815-23 kontrakt zobowiązywał R. do dostarczania impresariowi operowemu R. von Barbaja dwóch oper rocznie, stąd niezwykła płodność artystyczna kompozytora (m.in. Kopciuszek, Sroka złodziejka, Otello, Mojżesz w Egipcie, Mahomet II, Semiramida); 1824 R. przejął kierownictwo Teatru Włoskiego w Paryżu; ostatnim wielkim dziełem R. jest Wilhelm Tell wg F. Schillera. Stylistycznie twórczość R. nawiązuje do dzieł W.A. Mozarta, szczególnie w zakresie budowy oper komicznych, a także N. Picciniego - pod względem obudowywania postaci wyraźnie zarysowanymi motywami muzycznymi; w późniejszym okresie kompozytor przejął liczne elementy stylistyki romantycznej z opery franc. i niem. (C.M. Weber), co wpłynęło na rozwinięcie bogatej faktury instrumentalnej, zróżnicowanie emocjonalne poszczególnych partii, kontrasty kolorystyczne; dorobek R. oprócz 39 oper seria i buffa, stanowią kantaty, utwory symfoniczne, kameralne, pieśni (m.in. znana Tarantella), mała msza.

Powiązane hasła:

STRAWIŃSKI, FIGARO, TELL, CHAILLY, DONIZETTI Gaetano, PIUS IX, KURPIŃSKI, SOKORSKA, BEAUMARCHAIS Pierre Augustin Caron, PESARO

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama