pieśń protestu, powstała na przełomie lat 50. i 60. XX w., inspirowana ideologią beat-generation, a następnie ruchu hipisowskiego; wywodziła się z ballad w stylu folk i muzyki pop, pierwsi wykonawcy: W. Guthrie, P. Seeger, M. Jackson; teksty tych utworów były zwrócone przeciwko niesprawiedliwości społecznej, rasizmowi, łamaniu praw ludzkich; w 1. poł. lat 60. popularność zdobyły pieśni B. Dylana i J. Baez, z czasem uznane za symbol nonkonformizmu i gestu odrzucenia schematów oficjalnej kultury i obyczajowości; do popularności p.s. przyczynił się bunt przeciw wojnie w Wietnamie, zbrojeniom globalnym, niszczeniu naturalnego środowiska; p.s. weszły w skład musicali i oper rockowych (Jesus Christ Superstar, Oh, Calcutta!, Hair) i widowisk teatralnych nurtu kontestacyjnego (w Polsce: Sennik współczesny, Spadanie, Pacjenci, Exodus w Teatrze STU); p.s. rychło stał się także doskonale sprzedawanym produktem muzyki popularnej (w Polsce piosenki Cz. Niemena, zespołów "Blackout", "Niebiesko-Czarni" i "ABC"); sprzeciwem wobec komercjalizacji p.s. stało się wyeksponowanie elementów krytyki społecznej w utworach z kręgu muzyki punk i rap, manifestujące się w przesadnej brutalizacji i wulgaryzacji tekstu oraz maniery wykonawczej.
- song, (ang. song = pieśń,...
- piosenka, utwór słowno-muzyczny,...
- BALLAD OPERA, Beggar's opera, opera...