Reklama

islam

koncepcja ciała, miłości iżycia seksualnego - jedna zwielkich religii monoteistycznych świata powstała wVII w. wArabii, założycielem był Mahomet (570-632 r.), obejmująca kilkaset milionów wyznawców, której zasady zawarte są wKoranie oraz wtradycji (sunna). Należy do religii opozytywnym nastawieniu do seksualności. Współżycie seksualne jest oceniane jako dobro, pozycja mężczyzny jest wyższa. Kultura islamu stworzyła m.in. bogatą sztukę erotyczną, model higieny seksualnej, poligamii, pojęcie raju erotycznego, popularyzuje obrzezania, klitoridektomię, wprzeszłości rozpowszechniona była kastracja. (1) C i a ł o. Islam traktuje ciało jako wartość pozytywną. Relacja ciało-psychika to relacja jedności iuzupełnienia, psychosomatycznej całości. (2) M i ł o ś ć. W.Walt-her (1982 r.) wmonografii poświęconej kobiecie wislamie daje wiele cennych informacji dotyczących koncepcji irodzajów miłości wkulturze islamu. Wepoce Omajjadów po raz pierwszy pojawiła się samodzielna liryka miłosna. Wtym samym czasie wMedynie zrodził się nurt miłości zwanej uzryjską, której najbardziej znaczącym przedstawicielem był żyjący wVII w. poeta Dżamil. Cierpiał zpowodu niespełnionej miłości. WIX w. model miłości uzryjskiej rozpowszechnił się istał się ideałem kultury dworskiej wIraku. Najsłynniejszą parą kochanków byli Lajla iMadżnun. Miłość uzryjska to miłość cierpiąca, wktórej ukochana jest oddawana innemu mężczyźnie, azakochani umierają zrozpaczy. Arabska poezja miłosna ztego okresu wpłynęła m.in. na rozwój kultury prowansalskich trubadurów. Od IX w. zaczął rozpowszechniać się model miłości dworskiej, wktórej podkreśla się psychiczną jedność zakochanych. Wpóźniejszym okresie rozwoju islamu, aż do dzisiaj, następuje rozwój bogatej poezji iliteratury miłosnej, atakże traktatów filozoficznych poświęconych miłości. Przedstawiano wnich miłość romantyczną, niszczycielską, partnerską, zmysłową, erotyczną, przyjacielską. Niektórzy bohaterowie miłości, jak Farhada iSzirin, Lajla iAfak, stali się powszechnie znani dzięki literaturze ikinematografii. Islam znał zatem różne modele ikoncepcje miłości, śmielej wypowiadał się natomiast ofizycznych iseksualnych jej cechach, okazując wiele zrozumienia dla pożądania, wzajemnej atrakcyjności, zazdrości, zaspokojenia seksualnego. Jednym znajbardziej znanych dzieł poświęconych miłości iprzetłumaczonych na język polski jest Naszyjnik gołębicy Ibn Hazma zXI w. Pisząc onaturze miłości autor stwierdza, że na początku bywa żartem, lecz kończy się poważnie. "Miłość jest połączeniem na tym świecie części rozdzielonych dusz wich wzniosłej istocie... Miłość jest przyjemnym cierpieniem". Zdaniem Ibn Hazma oznakami miłości są oczy, kierowanie rozmowy prawie wyłącznie na osobę ukochaną, zmiana postępowania, poszukiwanie samotności, chudnięcie, darzenie uczuciem rodziny bliskiej osoby, ale miłości towarzyszy często zazdrość ipodejrzenia, będące źródłem nieporozumień między kochankami. Miłość może zrodzić się na odległość, na podstawie opisu, jej źródłem może być także pierwsze wrażenie, ale "kto zakochuje się od pierwszego wejrzenia iwiąże się zuczuciem wjednej chwili, ten okazuje tylko brak cierpliwości, co dowodzi, że szybko mu się to znudzi. Tak jest we wszystkim: to, co najszybciej powstaje, najszybciej przemija, to zaś, co wolno się rodzi, wolno przemija". Gdy miłość "przychodzi dopiero po długim milczeniu, wielu spotkaniach izażyłej przyjaźni", to taka miłość "może trwać iumacniać się, aprzemijanie czasu nie ma na nią wpływu".

Reklama

Podobne hasła:

  • islam, dosł. "całkowite poddanie...
  • islam, (arab. islam - poddanie...
  • islam, (arab. = poddanie się)...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama