Reklama

RZUTOWA PRZESTRZEŃ

przestrzeń zbudowana na bazie n-wymiarowej przestrzeni liniowej (wektorowej) Rn; rz.p. związaną z Rn nazywamy zbiór P(Rn), którego elementami (tzw. punktami) są wszystkie proste (czyli wszystkie jednowymiarowe podprzestrzenie); np. w oparciu o przestrzeń wektorową R3 można zbudować p.rz., której elementami są wszystkie proste w R3; współrzędne punktu (elementu p.rz. P(R3)), tzw. współrzędne rzutowe, są wtedy określone w naturalny sposób następująco: bierzemy dowolny wektor należący do R3 i mający współrzędne (x1, x2, x3). Wektor ten w sposób jednoznaczny wyznacza kierunek a więc prostą. Jednak tę samą prostą (a więc ten sam element przestrzeni rzutowej P(R3)) wyznacza także wektor (λx1, λx2, λx3), gdzie λ jest dowolnΉ liczbą. Wtedy liczby x1, x2, x3 są tzw. współrzędnymi jednorodnymi w przestrzeni P(R3); wymiar przestrzeni rzutowej P(R3) jest równy 2, ponieważ spośród współrzędnych jednorodnych tylko 2 są niezależne; ogólnie wymiar - P(Rn) jest równy n - 1, czyli jest o jeden mniejszy od ilości współrzędnych jednorodnych.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama