(1912-92)
kompozytor amer.; zajmował się aleatoryzmem, podejmował eksperymenty dźwiękowe i rytmiczne wyznając zasadę: "cokolwiek czynimy, jest muzyką". Jako pierwszy zastosował fortepian preparowany, stworzył utwory oparte na aleatorycznych działaniach laserowych, wprowadził nowe rozwiązania w notacji muzycznej (tzw. notacja graficzna). Jego Utwór na dowolny instrument (1952) jest najbardziej radykalnym dziełem w muzyce. C. zwrócił uwagę na istotę ciszy w muzyce, nie tylko jako pauzy między dźwiękami, lecz jako partnera dźwięków. Tworzył pierwsze utwory na taśmę magnetofonową, kompozycje komputerowe i audiowizualne. Zainicjował happening (1948, 1952). Jego twórczość wywarła ogromny wpływ na przemiany w muzyce współcz. oraz na kształtowanie awangardy artystycznej 2. poł. XX w. (m.in. pod wpływem C. tworzyli happeningi Kaprow, Higgins).
- CAGE John, (1912-92)