(1489 lub 1494-1534)
malarz wł. dojrzałego renesansu działający głównie w Parmie i Correggio. Na jego styl duży wpływ miały tradycje sztuki płd. Włoch oraz twórczość Leonarda da Vinci i Rafaela Santi. Malował nastrojowe, miękko, delikatnie modelowane tematy rel. z charakterystycznie zamglonymi konturami (sfumato) oraz motywy mit. (np. Leda z łabędziem, Antiope) o wyraźnym odcieniu zmysłowości. Cechą charakterystyczną C. są kompozycje o skomplikowanym układzie postaci w wyrafinowanych gestach i pozach. We freskach (np. Wniebowzięcie Marii Panny) doprowadził do perfekcji efekty iluzjonistyczne dające złudzenie otwarcia malowanych sklepień na przestrzeń nieba wypełnioną postaciami świętych i aniołów (kościół San Giovanni i katedra w Parmie). Jego twórczość znacząco wpłynęła na rozwój sztuki wczesnego baroku oraz na malarstwo Rubensa.
- CORREGGIO, właśc. Antonio Allegri...