(1834-1917)
franc. malarz, grafik, rzeźbiarz, rysownik, początkowo zajmował się malarstwem hist., ale gdy poznał impresjonistów, zwłaszcza Maneta, zmienił styl rysowania. Był jednym z największych mistrzów "chwytania" tego, co ulotne, i tworzenia efektów światłocienia w malarstwie impresjonistycznym. Uczył się studiując dzieła mistrzów Rafaela, Botticellego; poznając dzieła Ingres’a docenił wagę szkicu. Zafascynowany rycinami i malarstwem jap., szczególnie dziełami Hokusai, poznał zasady kompozycji orientalnej i pod wpływem tej sztuki np. między przedstawianymi postaciami a widzem umieszczał przedmioty (stół, niewyraźny pierwszy plan), ustawiał postacie poza centrum kompozycyjnym. Balet był jednym z częściej odwiedzanych miejsc przez artystę; interesował się tańcem, ruchem, światłem w zamkniętych pomieszczeniach, tancerki były częstym tematem jego malarstwa (Klasa tańca, Szkoła tańca Opery, Lekcja tańca), podobnie jak sceny ze świata kabaretów. D. był również mistrzem malowania wyścigów konnych, znakomicie potrafił uchwycić sylwetkę i anatomię konia i klimat otoczenia wyścigów. Mistrzostwo D. polegało m.in. na umiejętności przekazywania nieuchwytnych nastrojów, np. scen w barach (Absynt), chwili, kiedy orkiestra stroi instrumenty (Orkiestra opery), tancerki robią rozgrzewkę. Lubił tematy intymne: kobiety kąpiące się, rozczesujące włosy, tematy zwykłe (Kąpiel, Akt, Prasowaczki); jak nikt malował światło dnia i światło nocy. Z ekspresją ukazywał deformacje ciała w ruchu przedstawiając postacie z różnej perspektywy. Zaczynał swoje kompozycje temperą (gwasze) lub akwarelą, kończył pastelami, którymi zaczął malować pod wpływem impresjonistów; wzmacniał szkic określając kontury. Miał duży wpływ na twórczość Toulouse-Lautreca (tematy i motywy "dekadenckie", kabarety i bary), Bonnarda, S. Valadon, na impresjonistów. Późniejszych malarzy inspirowało z twórczości D. światło, kompozycja, zmiana tradycyjnej perspektywy, posługiwanie się kolorami czystymi, tak że ma się wrażenie, iż barwy łączą się w oczach widza. D. był jednym z największych pastelistów w hist. malarstwa.
- DEGAS Edgar Hilaire, właśc. De Gas E.H.(...)
- EDGAR, Pochodzenia staroangielskiego,...