istnieje od XIX w. zainteresowanie filologów ihistoryków filoz. związkiem między lit. aświatem idei; uczeni odwołują się do przekonania Hegla, że dzieło jest zmysłowym ucieleśnieniem pewnej idei, do tej koncepcji nawiązywał W. Dilthey; wPolsce związki łączące arcydzieła lit. zh. badali m.in. M. Kridl (Wstęp do badań nad dziełem literackim, 1936), R.Ingarden, J. Kleiner, podkreślając wagę wartości etycznych ifiloz., jakie niesie lit., dostrzegając, że poezja ifilozofia interpretują świat dzięki różnym sposobom ekspresji, posługując się mitem, symbolem, oryginalną konstrukcją językową ihistorią motywów poetyckich. Wl. 70. XX w. filolodzy kontynuują badania nad h.i., szczególnie wlit. romantycznej, m.in. M. Żmigrodzka i M.Janion; także twórczość pisarzy współcz., np. Leśmiana, Witkacego czy Gombrowicza, jest atrakcyjna dla historyka idei.
historia idei wbadaniach literackich
Słownik języka polskiego