Reklama

Huxley Aldous

(1894-1963)

pisarz ang., debiutował jako poeta symbolista w1916, ale prawdziwy rozgłos przyniosły mu ciekawie budowane powieści, wktórych używając fikcji jako autorskiego wybiegu angażuje czytelnika wbłyskotliwie prowadzoną dyskusję nad współczesnym światem. WKontrapunkcie (1928, wyd. pol. Ostrze na ostrze) zestawia rozmaite punkty widzenia na międzywojenną ang. rzeczywistość posługując się muzyką (V symfonia Beethovena) jako elementem kluczowym wprezentacji poglądów. H.,dobry obserwator, objawia niemal satyryczne zacięcie wokreślaniu dystansu do widzianej rzeczywistości, dał temu wyraz wNowym wspaniałym świecie (1932) przedstawiając wizję społeczności ludzkiej, wktórej rządy specjalistów przewidziały izorganizowały całość egzystencji ogółowi ikażdemu oddzielnie. Do satyryczno-ostrzegawczego pisarstwa powrócił po latach wscenariuszu Małpa iistota rzeczy (1948), przedstawiając tym razem obraz zagrożenia atomowego. Dużą wartość mają jego eseje oraz filozofujące szkice zebrane m.in. wtomach Cele iśrodki (1938) oraz Filozofia wieczysta (1945).

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama