1) Zjawisko wkulturze, sfera relacji dzieła zinnymi dziełami, siatka odniesień, wktórej się dane dzieła znajdują, tekst wtekście. Metatekst oraz powiązania kulturowe powodują, że: a) tekst nabiera walorów dialogicznych, dyskursywnych, b) odbiorca rozumie dane dzieło tylko wkontekście innych, do których się ono odnosi. Poziom odbioru dzieła może mieć różne stopnie percepcji uzależnione od skojarzeń kulturowych, odniesień emocjonalno-intelektualnych odbiorcy; na oczach czytelnika-odbiorcy zostaje podjęta gra, np. akceptacja - negacja, gra ztekstem, gra zodbiorcą. Do i. zabiegów należą m.in. parodia, pastisz. I. przejawiać się może na poziomie gatunku, sposobu konstruowania świata przedstawionego, postaci, sposobu mówienia, tekstów icytatów zawartych wdziele etc. Dziełami i. są np. film Casablanca M. Curtiza, powieść Ulisses J. Joyce’a, dramaty Miłość na Krymie S. Mrożka, Kartoteka rozrzucona T. Różewicza. 2) Technika chętnie stosowana wtwórczości postmodernistycznej. 3) Zjawisko we współcz. sztuce polegające na tym, że każdy tekst, wtym także artystyczny, wchłania iprzetwarza inne teksty. Cytowanie, wchłanianie może być rozpatrywane także jako oswajanie, uprawdopodobnianie czy interpretowanie innych tekstów, które wdalszym ciągu zachowują otwartość znaczeń isą gotowe do przyjęcia ciągle nowych interpretacji. Teoretykiem i. była m.in. J. Kristeva.
- postmodernizm, termin o nie do końca...
- DIALOG, (lit. 1)
- SEMIOTYKA, semiologia