Reklama

kultura masowa

zjawisko socjol.; termin wprowadziła A. Kłoskowska (Kultura masowa. Krytyka iobrona); wznaczeniu ogólnym - pojęcie odnoszące się do zjawisk sztuki irozrywki, realizowanych przez rozpowszechnianie identycznych przekazów za pomocą technicznych środków umożliwiających ich odbiór wb. szerokim zakresie, przez zróżnicowaną publiczność odbiorców kultury. Wznaczeniu szczegółowym - imitacja kultury "wysokiej" iludowej, znak unifikacji kultury, schematyzacji, standaryzacji, ilości kosztem jakości (wielkonakładowa prasa, popularyzacja amer. produkcji filmowej itelewizyjnej, tania książka, komercjalne rozgłośnie radiowe). Jako fenomen kultury obecny już wXIX w. równolegle zideą "społeczeństwa masowego", "komunikacji społecznej" i"środkami masowego przekazu" jako kompleks zjawisk komercyjnych: wzorów, norm, praktyk, przedmiotów typowych dla kultury zindustrializowanego izurbanizowanego społ. WPolsce pojawił się wl. 60. XX w., gł. rolę odegrała telewizja kreująca politykę kulturalną, organizację kultury iakceptację różnych form masowej rozrywki. Wl. 80. i90. utożsamia się k.m. zodmianą kultury popularnej.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama