Reklama

Leonardo da Vinci

(1452-1519)

wł. uczony, artysta iteoretyk sztuki wwielu dziedzinach, twórca projektów technicznych; uważany za najwybitniejszego twórcę wszechczasów; obok obrazów zostawił ogromny dorobek rysunkowy irękopiśmienny. Wjego postawie twórczej nauka isztuka łączyły się wcałość, arysunek imalarstwo spełniały również funkcję poznawczą. Rozległa wiedza zzakresu nauk przyrodniczych, medycyny, matematyki, techniki oraz szerokie zainteresowania spowodowały, że jego pionierska postawa do dziś jest ceniona wsztukach, wnaukach przyrodniczych itechnicznych. Młodość spędził we Florencji; uczeń A. Verrocchia; od 1478 r. pracował jako samodzielny artysta. Wl. 1483-99 przebywał na dworze księcia Lodovica il Moro Sforzy wMediolanie zajmując się techniką wojskową, budownictwem, hydrauliką, wczasie oblężenia miasta przez wojska franc. wrócił do Florencji. Wl. 1506-13 pracował wMediolanie dla króla Francji Ludwika XII; w1513 r. został powołany do Rzymu przez papieża Leona X Medyceusza; od 1516 przebywał we Francji na dworze Franciszka I- był pierwszym malarzem imechanikiem dworu. Przede wszystkim naukowiec ibadacz, sztukę również traktował jako naukę imetodę badawczą (np. rysunek dotyczący anatomii, geologii, inżynierii). We wczesnych pracach, np. Pokłon Trzech Króli (nie ukończony), łączył postacie przedstawione wruchu zpejzażem. Badanie ruchu idynamiki postaci jest też problemem nie ukończonego fresku Bitwa pod Anghiari (Palazzo Vecchio). Wwielu pracach postać łączył zpejzażem, np. Madonna wgrocie (uchodzi za jedno znajlepiej skomponowanych dzieł malarskich), Święta Anna Samotrzecia, portrety C. Gallerani Dama złasiczką, Mona Lisa (La Gioconda). Cechą charakterystyczną okresu dojrzałego wmalarstwie L.d.V. jest sfumato - zamglenie izatarcie konturów. Jedną znajciekawszych prac jest fresk zrefektarza klasztoru Santa Maria delle Grazie wMediolanie Ostatnia Wieczerza, łączący doskonałą harmonię zsymetrycznością oraz zróżnicowaniem układu ipsychologii postaci. Malarstwo dla L.d.V. było sposobem na naukowe badanie natury - stąd stosunkowo niewielka liczba prac. Jego notatki zawierają refleksję nad dynamiką przyrody (np. burzy), dotyczą teorii koloru, światła, badań np. perspektywy powietrznej, barwnej, liniowej. Traktat omalarstwie dokończony po jego śmierci przez ucznia F. Melziego przez wiele lat krążył wodpisach inspirując twórców (m.in. Rafaela); został wydany w1651 we Francji.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama