Reklama

Manet douard

(1832-83)

malarz franc., impresjonista, mimowolny intelektualny przywódca ruchu. Warsztat ukształtował pod wpływem malarstwa tradycyjnego (Tycjana, Rembrandta, Velazqueza), malował dynamicznie, swobodnie, spontanicznie, podkreślał światło ikolor uwidaczniając pierwsze wrażenie. W"chwytaniu chwili" dorównywał mu tylko C. Pissarro; M. jednym pociągnięciem wydobywał malowany efekt za pomocą wyrazistej syntezy śladów pędzla ikoloru (np. Ulica Mosnier zkamieniarzami). Podejmował różne tematy, dobierając do nich technikę, m.in. wyścigi konne, kawiarnie, tawerny, sceny rodzajowe (np. Wyścigi wLongchamps, Bar wFolies). Studiował odbicia światła na obiektach, umożliwiło mu to wydobywanie sylwetki postaci bez półtonów wmodelunku, płaskimi kolorami, ujawniając realistyczne efekty światła na modelu (np. Koncert wTuilleries lub wBar wFolies, gdzie ukazuje refleksy światła na modelce iw odbiciu lustrzanym). Swoimi obrazami bulwersował opinię publiczną (np. Śniadanie na trawie, Olimpia), gdyż wyłamał się zhist. norm malowania nagości.

Reklama

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama