(1874-1940)
ros. aktor, reżyser, wychowanek Stanisławskiego, jeden zwielkich reformatorów teatru. M. odszedł od realizmu, reżyserował na wielu scenach: wMoskwie, Petersburgu, na południu Rosji. Zorganizował własne studio aktorskie, gdzie doskonalił metodę "biomechaniki", czyli umiejętności wyrażania zadań aktorskich przez ruch ciała igest. W1920 r. otworzył własny teatr. Jego realizacje były wybitnie eksperymentalne, konstruktywistyczne, podkreślające rolę autorskiej wizji reżysera, podporządkowujące jej dramaturgię ioprawę plastyczną; dążąc do teatru monumentalnego rozbił pudło sceny powiększając jej przestrzeń poprzez likwidację kurtyny, kulis, tworząc
pomosty łączące scenę zwidownią, na której toczyła się część akcji. Stworzył teatr oparty na nowoczesnej wizji mechaniki scenicznej zzapadniami, ruchomymi platformami, mobilnymi schodami irusztowaniami, które dawały możliwość ekspresyjnych multiplikacji. Mimo że żarliwie iz przekonaniem służył idei komunizmu, popadł wkonflikt zwładzami partyjnymi, które nie akceptowały jego nowatorskich eksperymentów. W1938 teatr został zamknięty, M. aresztowany, aw 1940 r. rozstrzelany. W1955 pośmiertnie zrehabilitowany.
- MEYERHOLD, Wsiewołod E. (1874-1940)...