(1891-1980)
pisarz amer., autor powieści, opowiadań, esejów ikorespondencji. Jego twórczość ma charakter autobiograficzny, wyrażał wniej anarchizującą filozofię życiową. M. uważał, że prawdziwe pisarstwo musi być absolutnie szczere, nie mogą go ograniczać żadne normy społeczne, ani konwenanse. Jego prozę cechuje otwartość, bliska całkowitej swobodzie opisu człowieka, jego instynktów czy problemów seksualnych. Stosował eksperymentalny styl wypowiedzi polegający m.in. na łączeniu różnych gatunków lit., używaniu swobodnych skojarzeń myślowych, paradoksów, wizjonerstwa imetafizyki. Do lat 60. pisarstwo M. podlegało zakazowi cenzury obyczajowej. Główne utwory tego autora to m.in. Zwrotnik Raka (1934), Czarna wiosna (1936), Zwrotnik Koziorożca (1935), Niedziela po wojnie (1944), trylogia Różane ukrzyżowanie, na którą składają się pozycje Sekstus (1949), Pleksus (1953) iNexus (1960), imikropowieść Diabeł wraju (1956). M. jest też autorem reportaży zpodróży po USA Uśmiech ustóp drabiny (1948), szkiców oGrecji Kolos zMaroussi (1941), korespondencji ujętej wtomie Korespondencja filozoficzna (1939-41), studium o J.A. Rimbaudzie (1956) ilicznych opowiadań, zktórych pol. wybór Noce miłości iśmiechu ukazał się po śmierci autora w1988 r.