ogłoszenie, reklama, hasło ujęte wformę artystyczną, zwykle powielane, umieszczane wwielu miejscach publicznych; p. jest zaliczany do grafiki użytkowej. Wzależności od tematyki ipełnionych funkcji: p. polit., społ., reklamowy, teatralny, filmowy, artystyczny. Projekt p. wykonuje artysta, apowielane są wtechnikach drukarskich (najczęściej litografia, offset, typografia, rotograwiura). Początki nowoczesnego p. sięgają 2.poł. XIX w. (słynne plakaty H. de
Toulouse-Lautreca oraz secesyjne Muchy). WPolsce początki p. nowoczesnego są związane ztwórczością S. Wyspiańskiego iartystów Młodej Polski. Twórczość plakatowa cieszyła się dużym zainteresowaniem formistów (np.
T. Gronowski, J. Mucharski). Wlatach 60. i70. rozwinął się p. artystyczny, określany jako Polska Szkoła Plakatu: T.Trepkowski, H. Tomaszewski, E. Lipiński, J. Mroszczak, J. Karolak, R. Cieślewicz, M. Urbaniec, J. Młodożeniec, J.Lenica, W. Świerzy, T. Jodłowski, R. Szaybo, F. Starowieyski, H. Hilscher iinni. Wlatach 90. nastąpił znaczny zanik plakatowej twórczości artystycznej wypieranej przez komputerowo-fotograficzny p. reklamowy. Od 1966 r. wWarszawie odbywają się Międzynarodowe Biennale Plakatu. Muzeum p. mieści się wWilanowie (zał. 1968).