Reklama

przymiotnik

część mowy odmieniająca się przez przypadki, rodzaje i liczby, odpowiadająca w M lp. na pytania: jaki?, jakie?, jacy?, który?, która?, które?; w zdaniu mogą pełnić funkcję: podmiotu (Bogaty biednego nie zrozumie), orzecznika (Adaś jest wysoki), dopełnienia (Wiódł ślepy kulawego). Występuje w roli określeń rzeczowników, w związkach zgody; pod względem znaczeniowym p. dzielą się na: jakościowe - oznaczające cechy bezwzględne określanych przedmiotów (np. biały kołnierz, wzorowy uczeń) i relacyjne - oznaczają cechy względne przedmiotów (np. ceglana szkoła, szklany dom); ze względu na rodzaj podstawy słowotwórczej na: p. odrzeczownikowe - tworzone są za pomocą formantów przyrostkowych: -owy, -ny, -any, -ski, -isty (np. domowy, bokserski, szklany, ziarnisty), p. odczasownikowe, tworzone za pomocą formantów przyrostkowych: -ny, -liwy, -iwy, -alny, -ły (np. tęskliwy), p. odprzymiotnikowe utworzone za pomocą formantów przyrostkowych: -awy, -utki, -uteńki, -uśki, -sieńki, -eńki (np. zielonawy, czarniutki, żółciuśki, zieloniuteńki, malutki); przedrostkowych: prze-, przy-, nad-, pod- (np. przewrażliwiony, nadwrażliwy, przymilny, podgorączkowy), p. odprzysłówkowe utworzone za pomocą formantów przyrostkowych: -ejszy, -ny, -eczny, -owy (np. dzisiejszy, dwudniowy, dostateczny),

Reklama

p. złożone, równorzędne znaczeniowo, rozdzielane łącznikiem (np. biało-czerwony) lub połączone formantem -o-, np. piętnastoletni, prawdomówny, noworoczny, czcigodny, oraz utworzone od skrótowców i wyrażeń przyimkowych.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama