(1840-1917)
rzeźbiarz franc., prekursor nowoczesnej rzeźby; fascynowała go rzeźba antyczna irokokowa oraz dzieła Michała Anioła iDonatella. Pracował wbrązie, marmurze, terrakocie. Wtwórczości monumentalnej iosobistej łączył wątki lit., bibl. ikulturowe (np. inspirowane brązowymi drzwiami florenckimi L. Ghibertiego monumentalne Bramy piekieł, niedokończone, ich ideę czerpał zBoskiej Komedii Dantego). Rzeźby R. fascynują nie tylko mistrzostwem ukazania detali anatomicznych, ale przede wszystkim przemawiają wewnętrzną witalnością, siłą ihartem ducha; czujemy ich cielesność iosobowość: Myśliciel, Balzac, Idący, Mieszczanie zCalais. Stosowane przez R. zróżnicowane faktury od idealnego wygładzenia po chropowatość ipozorne uszkodzenia były nowatorstwem wspojrzeniu na rzeźbę, którą wprowadził do sztuki współcz. Poglądy R. spisał m.in. poeta R.M. Rilke.