Reklama

Stwosz Wit, właśc. Veit Stoss

(ok. 1448-1533)

niem. malarz irzeźbiarz, działał głównie wKrakowie iw Norymberdze. Ok. 1470 r. założył samodzielny warsztat. W1477 r. otrzymał zlecenie na wykonanie ołtarza głównego do Kościoła Mariackiego wKrakowie. Prace snycerskie trwały wl. 1477-85, aw 1489 r. ołtarz ustawiono. Ołtarz Mariacki należy do najwybitniejszych późnogotyckich dzieł rzeźbiarskich, przyniósł S. najwyższą pozycję iwśród działających wówczesnym czasie rzeźbiarzy. Zwolniono go zpłacenia podatków, aw 1484 r. został starszym cechu malarzy irzeźbiarzy wKrakowie, otrzymywał też znaczące zlecenia. Wykonał m.in. kamienny relief Chrystusa wOgrojcu, kamienny krucyfiks dla Kościoła Mariackiego, płytę nagrobną dla prymasa Z. Oleśnickiego dla katedry wGnieźnie iwiele innych. W1496 wrócił na stałe do Norymbergi. Tworzył ipracował ze zmiennym szczęściem, popadał wkonflikty, kłopoty finansowe, był wwięzieniu - jednocześnie otrzymywał prestiżowe zamówienia zcałej Europy. Robił epitafium brązowe F. Buonaccorsiego zw. Kallimachem do kościoła Dominikanów wKrakowie, epitafium P.Volckamera ze scenami Pasji do kościoła Św. Sebelda wNorymberdze, rzeźby do tego kościoła ido kościoła Najświętszej Marii Panny. Pracował nad figurami nagrobka cesarza Maksymiliana Iw kościele dworskim wInnsbrucku. Wybitnym dziełem S. jest Ołtarz Bamberski dla klasztoru karmelitów wNorymberdze, wktórym artysta złagodził nieco ekspresję, afigury związał zotoczeniem.

Reklama

Podobne hasła:

  • WIT, Pochodzenia starosłowiańskiego,...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama