Reklama

obszar negocjacyjny nr 18, Edukacja, kształcenie i młodzież

– zgodnie z art. 126 i 127 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską organizacja systemów nauczania i opracowanie programów edukacyjnych znajduje się w wyłącznej kompetencji państwa członkowskich. Działania Unii Europejskiej sprowadzają się do określenia kierunków polityki edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, kształcenia i doskonalenia zawodowego początkowego i ustawicznego, szkolnictwa wyższego oraz działania na rzecz młodzieży. Sesja wielostronna przeglądu prawa odbyła się 7 maja, a sesja dwustronna 15 maja 1998. Przewodniczącym delegacji polskiej był sekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Piotr Nowina-Konopka. Stanowisko negocjacyjne zostało przekazane 1 września 1998, natomiast 10 listopada 1998 nastąpiło otwarcie i tymczasowe zamknięcie negocjacji. Obszar ten został przez dwie strony zakwalifikowany jako bezproblemowy. Strona polska w całości zaakceptowała acquis communautaire i nie zgłaszała problemów negocjacyjnych. Polska, wypełniając zobowiązania akcesyjne, uregulowała kwestię zapewnienia dzieciom pracowników migrujących nauki języka polskiego od momentu przystąpienia Polski do UE oraz odbywania studiów wyższych przez obcokrajowców. Ustawa o systemie oświaty z 21 grudnia 2000 zapewniła, że cudzoziemcy podlegający obowiązkowi szkolnemu, którzy nie znają języka polskiego, mają prawo do dodatkowej bezpłatnej nauki języka polskiego. Na mocy Układu Europejskiego Polska uczestniczy w programach edukacyjnych: Socrates, Leonardo da Vinci i Młodzież.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama