– obszar ten obejmuje czternaście dyrektyw i sześć decyzji tworzących katalog praw konsumenta i regulujących następujące kwestie: uproszczony tryb dochodzenia roszczeń konsumenckich, bezpieczeństwo produktów, odpowiedzialność za produkt wadliwy i za szkody powstałe na skutek działania produktu niebezpiecznego oraz informowanie i reprezentowanie konsumentów w sporze ze sprzedawcą produktu. Przestrzeganiem praw konsumenta zajmują się państwa członkowskie, które przez wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych są odpowiedzialne za ich wdrożenie i stosowanie. 24 czerwca 1998 odbyła się w Brukseli sesja wielostronna przeglądu prawa, a 30 czerwca 1998 dwustronna. Delegacji polskiej przewodniczyła Elżbieta Modzelewska-Wąchal. Stanowisko negocjacyjne zostało przekazane stronie unijnej 11 grudnia 1998. Negocjacje zostały otwarte 19 kwietnia i po udzieleniu przez Polskę kilku dodatkowych informacji dotyczących terminu harmonizacji prawa zostały tymczasowo zamknięte 22 czerwca 1999. Polska nie zgłaszała problemów negocjacyjnych i nie domagała się okresów przejściowych w tym obszarze. Zgodnie z deklaracją strony polskiej, złożonej w stanowisku negocjacyjnym, wdrożenie poszczególnych aktów prawnych Unii Europejskiej do prawodawstwa krajowego nastąpi do chwili uzyskania członkostwa. W momencie rozpoczęcia negocjacji poziom ochrony konsumentów we Wspólnocie Europejskiej i w Polsce znacznie się różnił. Brakowało uregulowania następujących kwestii: bezpieczeństwo produktu, niedozwolone klauzule umowne, odpowiedzialność producenta za produkt oraz nieuczciwa, wprowadzająca w błąd reklama. W wyniku implementacji zasad wspólnotowych do polskiego porządku prawnego zakres ochrony konsumenta znacznie się zwiększył, np. przez wprowadzenie systemu regulacji sfery bezpieczeństwa produktu,zgodnie z którym do obrotu mogą być wprowadzane tylko produkty niestwarzające żadnego zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia i życia ludzkiego. Wdrożenie regulacji prawnych w tym obszarze zagwarantuje wprowadzenie standardów bezpieczeństwa produktów, eliminację z rynku produktów niskiej jakości oraz poprawę pozycji konsumenta na rynku.
- obszary negocjacyjne, – tematyczne grupowanie...