Reklama

polityka ochrony konsumentów Unii Europejskiej

– prowadzona przez jedną z Dyrekcji Generalnych UE, obejmuje działania skoncentrowane na szerokiej ochronie konsumenta i propagowaniu istotnych dla niego informacji, zabezpieczeniu jego praw i interesów ekonomicznych oraz podniesieniu w ten sposób standardu życia obywateli. Przeciwdziała stosowaniu nagannych praktyk na rynku Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do konsumentów, w tym zwłaszcza związanych z nieuczciwą reklamą produktów i usług. Zmniejsza wiele zagrożeń wynikających z wprowadzenia produktów lub usług o niewłaściwej jakości lub niezapewniających odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa użytkownikowi. Ponadto p.o.k. dąży do zrównania pozycji konsumentów oraz producentów i sprzedawców na rynku. Wspiera i integruje działania ochronne wobec konsumentów podejmowane przez poszczególne kraje Wspólnoty. Regulacje prawne Wspólnoty w tym zakresie obejmują przepisy o charakterze ogólnym – przepisy o reklamie wprowadzającej w błąd konsumenta, o niedozwolonych postanowieniach umownych, o sprzedaży towarów i gwarancji na nie oraz o ustalaniu cen. Ponadto regulacje prawne odnoszą się do konkretnych sektorów i sposobów sprzedaży. W szczególności są to dyrektywy: o produktach spożywczych, kosmetykach, produktach medycznych, tekstyliach. Dotyczą też umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, kredytu konsumenckiego i sprzedaży na odległość. Regulacje prawne Wspólnoty w zakresie szeroko rozumianej ochrony konsumenta zawierają także dyrektywy określające procedury wdrażania i stosowania odpowiedniego prawa oraz dyrektywy nakładające na właściwe krajowe władze obowiązek implementacji regulacji chroniących konsumenta. Zob. też polityka konsumencka: Strategia na lata 2002–03.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama