– stanowi jedną z podstawowych dziedzin aktywności Wspólnoty Europejskiej. Jej celem jest podejmowanie działań na rzecz podnoszenia poziomu kształcenia ogólnego i zawodowego, rozpowszechniania nauki języków obcych, ułatwiania dostępu do oświaty i wpływania na wzrost poziomu wiedzy w państwach WE, a także wspierania współpracy między instytucjami oświatowymi oraz wymiany studentów, nauczycieli, młodzieży i instruktorów kształcenia zawodowego. Początkowo, w latach 60., p.o. prowadzona była w ramach polityki społecznej, później od 1976 jej podstawę stanowił „Program działania na rzecz współpracy w dziedzinie kształcenia”, który przewidywał podejmowanie przez kraje członkowskie inicjatyw mających na celu poprawę poziomu nauczania języków obcych oraz umacnianie współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego. Obecnie p.o. prowadzona jest w oparciu o traktat z Maastricht, w którym podkreśla się, że działania Wspólnoty w zakresie oświaty mają przyczynić się do podniesienia poziomu edukacji i muszą być przeprowadzane przy ścisłym przestrzeganiu odpowiedzialności państw członkowskich za treści nauczania, organizację systemów edukacyjnych, przy poszanowaniu różnorodności kultur i języków. Instrumentami p.o. są liczne programy wspierające rozwój oświaty i współpracy w tej dziedzinie między państwami europejskimi, należą do nich Socrates (a w jego ramach: Comenius, Erasmus, Grundtvig, Lingua, Minerva, Arion, ODL, Adult Education) oraz Leonardo da Vinci i Tempus. Aktywność WE w zakresie p.o. przejawia się także w podejmowaniu działań wspieranych przez Europejski Fundusz Socjalny i Europejskie Centrum Popierania Kształcenia Zawodowego.
- polityki Unii Europejskiej, – traktaty ustanawiające...
- polityki szczegółowe Unii Europejskiej, traktaty ustanawiające...
- Europejskie Centrum Popierania Kształcenia Zawodowego, – założone w 1975...