Reklama

LINIOWY SILNIK

silnik elektr. o ruchu postępowym; silnik indukcyjny, w którym część pierwotna, zwana induktorem (odpowiednik stojana w zwykłym silniku elektr.) oraz część wtórna, zwana bieżnikiem (odpowiednik wirnika) są rozwinięte w linię prostą. S.l. budowane są w dwóch odmianach: s.l. płaskie, w których pow. czynne części pierwotnej i wtórnej są płaszczyznami do siebie równoległymi oraz s.l. tubowe, w których stanowią one cylindry współosiowe. Zazwyczaj ruchoma jest część pierwotna (np. umieszczona w pojeździe), a nieruchoma część wtórna (np. w postaci szyny). S.l. cechuje idealnie cicha praca, proste sterowanie, korzystna - podlegająca łatwo zmianom - charakterystyka siły w funkcji prędkości, możliwość łatwego tworzenia zespołów o dużej mocy przez połączenie kilku silników. S.l. stosuje się w układach automatyki, w trakcji elektr. oraz w napędach specjalnych. Pierwszy s.l. oparty na tej samej zasadzie, co współczesne, opatentował 1902 A. Zahden.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama