silnik turbospalinowy
silnik, którego moc użyteczna uzyskiwana jest przy wykorzystaniu turbiny spalinowej; w najprostszej wersji s.s.t. wyposażony jest w jeden wał, na którym osadzona jest turbina spalinowa oraz napędzana przez nią sprężarka powietrza; powietrze sprężone w sprężarce przepływa do komory spalania, gdzie miesza się z wtryskiwanym ciągle paliwem; spaliny powstające w wyniku spalania mieszanki stanowią czynnik roboczy napędzający turbinę i skierowane na łopatki koła łopatkowego turbiny wprawiają w ruch obrotowy jej wirnik; część mocy turbiny zużywana jest do napędu sprężarki zasilającej powietrzem komorę spalania silnika; pozostała na wykonanie przez niego pracy użytecznej; w celu podwyższenia sprawności s.s.t. stosuje się zwykle regenerację ciepła poprzez nagrzewanie powietrza wypływającego ze sprężarki (w drodze do turbiny) spalinami wypływającymi z turbiny (gazami wylotowymi); zaletami s.s.t. w stosunku do spalinowych silników tłokowych o tej samej mocy są: prostsza konstrukcja, mniejsze wymiary i ciężar, równomierność przekazywania mocy, niższe koszty produkcji, możliwość stosowania różnych i tańszych paliw oraz duża trwałość; do gł. wad można zaliczyć niższą sprawność, której podwyższenie wymaga znacznej komplikacji konstrukcji, dość dużą hałaśliwość i znaczną temp. gazów wylotowych; są stosowane gł. do napędu: prądnic w elektrowniach, jednostek pływających, lokomotyw spalinowych, pomp, sprężarek itp., a także samolotów (turbośmigłowy silnik). Pierwszy, przydatny w pełni, s.s.t. zbudowała 1939 firma szwajcarska Brown-Boveri.
- SPALINOWY SILNIK ODRZUTOWY, .
- GAZY SPALINOWE, ^spaliny^^
- TURBOŚMIGŁOWY SILNIK, turbinowy silnik śmigłowy...