statek wodny o napędzie żaglowym, żaglowo-motorowym lub motorowym, używany na wodach morskich i śródlądowych w celach sportowych, turystycznych lub reprezentacyjnych; wg kryterium użytkowania dzielą się na j.: regatowe, turystyczno-regatowe, turystyczne i przeznaczone do szkolenia; pod względem stateczności i oporu bocznego rozróżnia się j.: jednokadłubowe - balastowe (kilowe), których odpowiednią stateczność zapewnia nisko podwieszony balast (falszkil, finkil, bulbkil) przez obniżenie środka ciężkości w stosunku do środka wyporu; mieczowe, których stateczność wynika z kształtu kadłuba (płaski, szeroki, o wysokich burtach) i możliwości balastowania przez załogę, wyposażone w ruchomy miecz zwiększający opór boczny; balastowo-mieczowe (kilowo-mieczowe) o mieszanej konstrukcji; dwukadłubowe (katamarany) i trzykadłubowe (trimarany) o dużej stateczności poprzecznej dzięki rozstawieniu lekkich i wąskich kadłubów, połączonych ze sobą za pomocą platformy stanowiącej pokład; pod względem używanego osprzętu żaglowego (omasztowanie, ożaglowanie) rozróżnia się j. żaglowe typu: ket, slup, sluter, kuter, jol, kecz, szkuner, bryk, brygantyna, bark, barkentyna, fregata; rozwój żeglarstwa doprowadził do powstania licznych klas j., np. klasy olimpijskie (Finn, Latający Holender, Star, 470, Tornado, Soling) czy międzynarodowe (m.in. Optymista, Cadet, 420, Dragon, OK-Dinghi, Hornet).
NAWIETRZNOŚĆ, OMEGA, SAMOSTER, LATAJĄCY HOLENDER, JARZMO, FALSZKIL, OSPRZĘT ŻAGLOWY, OK-DINGHY, OPTY, DINGI
- jacht, kapitan pełnomorskiego...
- jednożaglowy, jednożaglowy jacht
- milionerzy, od tytułu teleturnieju...