dwie podłużne płozy o wygiętym dziobie, przystosowane do ślizgania się po śniegu, przymocowywane do butów za pomocą wiązań; pochodzą z Azji; najstarsze n. z ok. 2500 p.n.e. znaleziono w Szwecji (Hoting); współczesne n. ustabilizowały się w swoich zasadniczych cechach konstrukcyjnych w 2. poł. XIX w., jako wzorzec posłużyła norweska n. uniwersalna typu Telemark; nowoczesne n. zależnie od przeznaczenia dzielą się na wyczynowe (biegowe, skokowe i zjazdowe, w tym specjalne do slalomu) oraz turystyczne; wykonuje się je z drewna, metalu lub tworzyw sztucznych, często w technologii warstwowej; dodatkowym wyposażeniem są wiązania oraz kijki narciarskie. W nowoczesnych n. zjazdowych producenci dążą do rozwiązań ułatwiających wykonywanie skrętu, ograniczających wysiłek narciarza, dających szybkość, stabilność i bezpieczeństwo; n. są coraz krótsze, coraz więcej firm wprowadza wiązanie ściśle zespolone z n., co pomaga efektywnie wykorzystać w jeździe n. na całej jej długości; ich budowa różni się w zależności od przeznaczenia (n. dla początkujących, amatorów dobrze jeżdżących, zawodników itp.). W ostatnich latach technikę jazdy zrewolucjonizowały n. carvingowe (krótsze, szersze niż tradycyjne, wcięte w środku).
NARTY
Dyscypliny i terminy sportowe
SNOWBOARD, NARCIARSTWO, NARTY WODNE