Reklama

globalizacja gospodarki

tworzenie gospodarki świat., w której istnieje swobodna możliwość przepływu dóbr, usług oraz czynników wytwórczych. Gosp. zależność między krajami widoczna była już w czasie krachu giełdowego w 1929 na Wall Street, kiedy nastąpiło powszechne załamanie. Obecnie struktura ekon. świata jest jeszcze bardziej skomplikowana, a wielość i siła więzi stanowi o konieczności wspólnego rozwiązywania problemów. Od lat 90., w związku

Reklama

z likwidacją odrębnego systemu państw socjalist. i reformami gosp. w Chinach można mówić o upowszechnianiu się wspólnego modelu gosp., co przyspiesza proces globalizacji. Jego podstawowymi czynnikami jest świat. system walutowy, rozwój struktur integracji gosp., rozrost transnarodowych korporacji, międzynar. firm, tworzenie i umacnianie organizacji współtworzących ład gospodarczy w skali świat. G.g. może z jednej strony dawać szanse związane z większą otwartością gospodarek, wyrównywaniem różnic rozwojowych, poczuciem wspólnoty interesów, z drugiej zaś czyni nar. gospodarki wrażliwymi na każde załamanie na rynkach świat., jak krach finansowy, recesja, kryzysy strukturalne, wzrost bezrobocia itp.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama