Reklama

socjotechnika

ogół metod, środków

Reklama

i działań praktycznych zmierzających do wywołania pożądanych przemian w postawach lub zachowaniach społ., np. oddziaływanie (pozytywne lub negatywne) nauczyciela na uczniów, wpływ reklamy na jednostkowe lub społ. zachowania konsumpcyjne. Działania s. stanowią też jeden ze środków walki o władzę, rozwiązywania konfliktów społecznych, komunikacji społecznej itp. Podstawowe metody socjotechniczne to np. perswazja, manipulacja, intensyfikacja lęku. Klasycznym dziełem dotyczącym zastosowania s. w sprawowaniu władzy jest dzieło N. Machiavellego Książę. W praktyce oddziaływania socjotechniczne kierowane są zarówno na emocje (strach, współczucie, miłość), jak i na intelekt (prezentacja danych statystycznych, powoływanie się na badania i autorytety naukowe). S. określana jest też jako inżynieria społ.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama