Reklama

stosunki międzynarodowe

1. ogół oddziaływań, relacji, powiązań między podmiotami polityki funkcjonującymi

Reklama

w środowisku międzynarodowym. S.m. są utrzymywane przez takich uczestników państwa, jak: narody, organizacje międzynarodowe, korporacje transnarodowe, ruchy i organizacje społ. i polit., np. rel., kościoły, partie, również jednostki. Rozwijają się w sferze polityki, gospodarki, kult., nauki, kontaktów międzyludzkich. Ich szczególny charakter wynika z faktu, iż w środowisku międzynar. występuje wielość równorzędnych władz oraz ośrodków o tym samym stopniu suwerenności. Zachodzące

w nim procesy są żywiołowe, przeważnie niezorganizowane. Obecnie następuje intensyfikacja s. m. związana z rosnącą współzależnością państw, globalnymi problemami, rozwojem integracji, czego efektem jest wyższy stopień zorganizowania s.m., zarówno na poziomie regionalnym, jak i ogólnoświatowym; 2. gałąź wiedzy, czyli nauka o s.m., wyodrębniająca się z innych dyscyplin od czasów I wojny świat., w pełni rozwinięta jako wiedza akademicka po II wojnie świat.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama