cieśnina między Danią a Szwecją, przez którą 1993–2000 budowano drogowe połączenie obu krajów, zw. mostem Oresunbron; składa się ze sztucznego półwyspu (na Zelandii, dł. 0,5 km), skąd biegnie podwodny tunel dł. 3,5 km, 10 m poniżej lustra wody (4 tory dla autostrady i kolei), na sztuczną wyspę Pepparholm (dł. 4 km), z której z kolei biegnie do wybrzeża szwedzkiego dwupoziomowy most (dla linii kolejowej i autostrady) dł. 7,8 km, wys. do pow. lustra wody 57 m; koszt budowy wyniósł 2,8 mld dol.; przejazd płatny; w cztery lata po otwarciu mostu nastąpił przyspieszony rozwój regionów przybrzeżnych, Malmö stało się swoistym przedmieściem Kopenhagi, uformowała się aglomeracja nazywana skandynawską „doliną krzemową”, w której ma swoją siedzibę 12 uniwersytetów ze 135 tys. słuchaczami oraz kilkaset firm elektrotechnicznych, biotechnologicznych i medycznych.
ORESUND
Morza i oceany