(1887-1966)
malarz, rzeźbiarz i grafik franc. pochodzenia niem.; studia w rodzinnym Strasburgu, w Weimarze i Paryżu; 1916 zapoczątkował w Zurychu (wraz z H. Ballem, R. Huelsenbeckiem i T. Tzarą) ruch dada; w tym duchu wykonywał kolaże (wspólnie z S. Taeuber, swą przyszłą żoną), drewniane polichromowane reliefy o krzywoliniowych formach, ilustracje do książek i czasopism; od 1925 w Paryżu, związany z surrealistami, uczestnik ich pierwszej wystawy; 1930 przyłączył się do grup artyst. Cercle et Carré i Abstraction-Création; tworzył reliefy z użyciem sznurka, prace z papieru (tzw. technika "papiers déchirés") i obłe rzeźby modelowane w gipsie; od 1931 inspirowany konstruktywizmem (kompozycje z dartych i zwiniętych papierów), później poświęcił się gł. rzeźbie (m.in. brązowe płaskorzeźby Pasterz obłoków w miasteczku uniw. w Caracas i w gmachu UNESCO w Paryżu); 1954 gł. nagroda w kategorii rzeźby na Biennale w Wenecji. Zajmował się też poezją (antologia Le Sige de l'Air).
TAEUBER-ARP, NIEMIECKA LITERATURA, ABSTRACTION-CRÉATION, ABSTRAKCJONIZM, DADAIZM, MUZEUM SZTUKI W ŁODZI, DOESBURG Theo van, ARP Jean