właśc. Bernardo Bellotto (1721-80)
malarz i grafik wł., bratanek i uczeń G.A.Canala; pracował w Wenecji, Rzymie, na dworach w Lombardii, Turynie, Dreźnie, Wiedniu, Monachium; od 1768 w Warszawie, nadworny malarz Stanisława Augusta Poniatowskiego; jako najwybitniejszy, obok A.Canala i F.Guardiego, przedstawiciel weneckiego malarstwa wedutowego malował panoramy miast (Wenecji, Wiednia, Drezna, Warszawy) i widoki ulic, placów, ogrodów, zespołów budowli ożywione tłumem postaci; jego obrazy odznaczają się doskonałą perspektywą linearną (używał camera obscura), precyzyjnym rysunkiem, starannym odtworzeniem detali, jasną i chłodną kolorystyką. W Warszawie stworzył dekoracje dla Zamku Ujazdowskiego, cykl 24 widoków Warszawy i Wilanowa przeznaczonych dla jednej z sal Zamku Królewskiego (m.in. Plac Zamkowy, Krakowskie Przedmieście od strony bramy Krakowskiej, Rynek Nowego Miasta z kościołem Sakramentek, Ulica Miodowa, Widok Ujazdowa i Łazienek), 2 obrazy hist. (Elekcja Stanisława Augusta i Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku 1633), cykl widoków staroż. i papieskiego Rzymu. Obrazy i akwaforty C., dokumentujące wygląd Warszawy w czasach stanisławowskich, stanowiły cenne źródła ikonograficzne przy rekonstrukcji zabytków Warszawy po II wojnie świat.
CANAL Giovanni Antonio, KLASYCYZM W SZTUCE POLSKIEJ, WEDUTA
- CANALETTO, .
- Bellotto Bernardo, zw. Canaletto, (1721-80)
- Bellotto Bernardo zw. Canaletto, (1720-80)