Reklama

MANET

Édouard (1832-83)

Reklama

malarz i grafik franc., jeden z najwybitniejszych w 2. poł. XIX w., przyczynił się do przełamania konwencjonalnej sztuki akademickiej i utorował drogę impresjonizmowi. Studiował w École des Beaux-Arts w Paryżu, podróżował do Włoch, Niemiec, Holandii i Hiszpanii; wzorami, do których nawiązywał w pierwszym okresie twórczości, były dzieła mistrzów weneckich i hiszpańskich (D. Velázquez i F. Goya); wyrażało się to w ostrych kontrastach światła i cienia, stosowaniu czerni (Pijący absynt, Lola de Valence); 1863 powstały dwa dzieła przełomowe, będące śmiałym wyzwaniem rzuconym tradycyjnym gustom mieszczańskim: Śniadanie na trawie (uwspółcześniona wersja Koncertu wiejskiego Giorgione'a) i Olimpia (wzorowana na Śpiącej Wenus Tycjana); oba wywołały publiczne zgorszenie; w latach 60. M. malował Wyścigi w Longchamp, Chłopca z piszczałką, Rozstrzelanie cesarza Maksymiliana, Balkon, Śniadanie w studio - obrazy budzące protesty akademików i krytyki, ale entuzjastycznie przyjęte przez impresjonistów, którzy uznali go za duchowego przywódcę; po 1880 pod ich wpływem zaczął rozjaśniać paletę i zainteresował się studiami w plenerze (Argenteuil, Pływające atelier Moneta, Nana), nie zaliczał się jednak do impresjonistów, nie stosował metody dywizjonizmu, nie uczestniczył w wystąpieniach tej grupy (operował zwartą plamą barwną i precyzyjnym rysunkiem). Powszechne uznanie przyniosły mu liczne portrety (Irma Brunnner, Émile Zola, Jeanne de Marsy); pod koniec życia malował też martwe natury i kwiaty (gł. pastele); zajmował się grafiką (akwaforta i litografia), ilustracją książkową.

Powiązane hasła:

TATE GALLERY, DE PISIS, IMPRESJONIZM, REALIZM

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama