(waterfall lifecycle model)
odmiana m o d e l u p r o c e s o w e g o rozwoju oprogramowania, w której praca jest podzielone na fazy (etapy) zasadniczo rozlaczne: analiza (i definiowanie) wymagan, projektowanie (systemu i oprogramowania), implementacja (i testowanie modulów), testowanie (integracja, testowanie systemu) pielegnowanie (eksploatacja). Dana faze uwaza sie za zakonczona po skompletowaniu, sprawdzeniu i zatwierdzeniu calosci dokumentacji. W razie wystapienia klopotów nastepuje weryfikacja wczesniejszej fazy dzialan i powtórzenie kroków modelu. K.m.c.z. umozliwia testowanie integracji, jest pozyteczny wówczas, gdy od poczatku mozna budowac przejrzysta specyfikacje. Historia k.m.c.z.: Bennington (1956) - propozycja etapowego opracowywania oprogramowania; Winston Royce (1970) - pojecie modelu kaskadowego wzorowane na innych dyscyplinach technicznych. Z czasem dobudowano do modelu reguly k o n t r o l i j a k o s c i (quality control) oraz a n a l i z e r y z y k a (risk analysis) i prototypowanie. Mocno krytykowany, pozostaje jednym z podstawowych modeli organizacji pracy nad urzeczywistnianiem duzych programów. Zob. tez modele prototypowania, projektowanie zstepujace, programowanie obiektowe, piaskownica.
- cykl zycia oprogramowania, ( software lifecycle...
- modele prototypowania, ( prototyping models...
- prototypowanie, (prototypin g)