Reklama

KLIPER

szybki statek żaglowy o smukłym kadłubie (dł. do 6 razy większa od szerokości) oraz wielkiej powierzchni ożaglowania (klasyczne rejowe) noszonego na 2-3 wysokich masztach; budowa i eksploatacja k. przypada gł. na XIX w.; pierwsze k. powstały w USA (nazwa od żargonowego "to clip" - biec); K. BALTIMORSKIE - budowane w Baltimore od 1810 dwumasztowe szkunery, bryki i brygantyny, od 1818 zw. "packet-ships", gdy podjęły regularne przewozy poczty i pasażerów między Stanami Zjednoczonymi i Europą (1833 "Ann Mckim", 1845 "Rainbow" - pierwszy właściwy k. konstrukcji J.W. Griffithsa); K. KALIFORNIJSKIE - pojawiły się ok. 1848 w okresie tzw. kalifornijskiej gorączki złota; najszybszy to "Flying Cloud", który trasę z N. Jorku do San Francisco pokonał w 89 dni i 21 godz.; K. HERBACIANE - budowane w Anglii (na wzór amerykańskich), kursowały między koloniami brytyjskimi (Indie), Chinami i Londynem; najsłynniejsze to "Teaping", "Ariel" i "Serica" - uczestnicy corocznych (1856-1871) regat herbacianych - oraz "Cutty Sark", zaliczana do najszybszych statków świata (od 1957 przekształcona w muzeum w Greenwich pod Londynem); K. AUSTRALIJSKIE - budowane dla potrzeb linii australijskiej (m.in. Liverpool-Melbourne) uruchomionej z chwilą odkrycia 1851 złotonośnych złóż w Australii; k. utrzymały się najdłużej na linii australijskiej (do końca XIX w.).

Reklama

Powiązane hasła:

GRIFFITHS, CUTTY SARK

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama