(1870-1943)
malarz francuski, grafik, scenograf, teoretyk sztuki; współzałożyciel grupy Nabis (nabistów), twórca jej programu. Swój styl ukształtował pod silnym wpływem P. Gauguina; przeciwstawiając się impresjonizmowi posługiwał się płaskimi plamami jasnych barw oraz wyraźnym, płynnym i dekoracyjnym konturem, którym obwodził postacie i przedmioty (Popołudnie w parku, Muzy). Po 1900, pod wpływem licznych podróży, zwrócił się ku tradycyjnemu malarstwu, opartemu na studium natury; podejmował gł. tematykę religijną, historyczną; malował wielkie kompozycje ścienne (plafon w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu), projektował witraże, zajmował się rzeźbą, scenografią, plakatem. Słynnym jego obrazem jest Hołd dla Cézanne'a (1900), na którym przedstawił swoich przyjaciół zgrupowanych wokół martwej natury Cézanne'a.
NABIŚCI, PUVIS DE CHAVANNES, FRANCUSKA SZTUKA, POSTIMPRESJONIZM, WYSPIAŃSKI
- MAURYCY, Pochodzenia łacińskiego,...