stanowi konglomerat wpływów i elementów różnych kultur muz. o niejednakowym stopniu rozwoju (Azji, Europy, Afryki i Australii); na izolowanych obszarach Sumatry i Celebesu zachowały się jednotonowe śpiewy z towarzyszeniem prymitywnej lutni smyczkowej (gesong-kesong); w rodzimym instrumentarium indonezyjskim dominują różnego typu instrumenty perkusyjne (np. na zach. Jawie ksylofony z rur bambusowych, anglung - kołatka z trzech rur bambusowych strojonych w oktawach zawieszonych na prostokątnej ramie), drumle, cytry rurowe, prymitywne dudy (kledi). Najbardziej rozwiniętą kulturę muzyczną posiada Jawa, gdzie działa ok. 17 tys. gamelanów (zespołów instrumentalnych), muzykujących wg zasad wariacyjnej heterofonii i wykorzystujących skomplikowane współbrzmienia różnych grup instrumentów oraz rozbudowane techniki improwizacyjne; muzyka tworzona przez gamelany odznacza się zdumiewającą bliskością tradycji europejskiej, stąd też wielokrotnie była wykorzystywana przez europejskich kompozytorów (C. Debussy, C. Orff), służyła także jako muzyka filmowa. Równie wysoką kulturą muzyczną odznacza się wyspa Bali, gdzie rozpowszechnione są także gamelany, niemniej dominują w nich - inaczej niż na Jawie - idiofony z brązu lub drewna oraz gongi; wyraźny jest tu wpływ muzyki indyjskiej, który pojawił się wraz z buddyzmem, brak natomiast oddziaływania islamu.
- ARABSKA MUZYKA, kultura muz. wspólna...
- AUSTRALIJSKA MUZYKA, (muz. 2)
- BALI, wyspa w w archipelagu...