Reklama

LIBRETTO

tekst stanowiący podstawę dzieła operowego i specjalnie w tym celu napisany, na ogół niesamoistny, stanowiący całość jedynie z dziełem muzycznym; jego zadaniem jest wyraziste podkreślenie węzłowych momentów akcji. Niektórzy kompozytorzy (R. Strauss, C. Debussy, A. Berg) rezygnowali z l. i posługiwali się, komponując swoje opery, istniejącymi wcześniej tekstami literackimi. L. na ogół w swoim kształcie stylistycznym odbijają tendencje w dramacie teatralnym danej epoki, stąd też periodyzacja dziejów l. odpowiada gł. epokom dramatu. Niekiedy twórcy operowi sami układali l. do swoich dzieł (np. R. Wagner); pierwszym l. polskim jest przekład libretta F. Saracinellego do muzyki Franceski Caccini Wybawienie Rugiera z wyspy Alcyny dokonany przez S.S. Jagodyńskiego (1628); pierwszym oryginalnym pol. librecistą był W. Bogusławski (Nędza uszczęśliwiona, Krakowiacy i górale...); znane l. układali także J. Chęciński i W. Wolski - autorzy tekstów oper St. Moniuszki.

Reklama

Powiązane hasła:

DEHOTI Abdusalom Pirmuhammad-Zoda, HALÉVY, SABINA, DAUDET Alfons, OFFENBACH, OPITZ, ŁAZECZNIKOW, WERYZM, KRÁSNOHORSKÁ, DELAVIGNE Casimir

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama