Reklama

postawy wobec seksu

zachowanie, uczucia isposób myślenia oseksie, które kształtują się od dzieciństwa. Fundamentem postaw są przede wszystkim wpływy wychowawcze iatmosfera domu rodzinnego, oddziaływanie środowiska rówieśniczego, kultury masowej itradycji kulturowych społeczeństwa, własne przeżycia, potrzeby ioczekiwania, wiedza oseksie ifizjologii człowieka. Postawy te wpływają na zachowania seksualne, charakter budowanej więzi. Na podstawie obserwacji ianaliz naukowych można wyróżnić pewne charakterystyczne postawy. (1) Postawa naturalistyczna - "robię to, co czuję". Seks jest widziany jako siła, "której nie można się oprzeć", która ma "własne prawa" idlatego należy żyć "w zgodzie znaturą". Współżycie traktuje się jako potrzebę zaspokajaną dla zdrowia, aczęstotliwość wyznaczają nie tyle względy uczuciowe, co reakcje fizjologiczne. (2) Postawa infantylna -"robię to, co chcę". Źródłem tej postawy jest tylko doznanie własnej przyjemności. Zapomina się otym, że partner ma swoje przeżycia idoznania, aegoistyczne traktowanie go może doprowadzić do rozkładu pożycia. (3) Postawa konformistyczna - "robię to, co robią inni". (4) Postawa sprzeczna - "co innego czuję ichcę, aco innego robię". (5) Postawa wartościująca - "robię to, co jest dobre dla mnie ipartnera". Wynika zprzyjętej hierarchii wartości, której poddany jest seks, wktórej istnieje przewaga dobra związku, rozwoju osobowości. Postawa ta jest możliwa uosób dojrzałych, które wswoim związku doznają także pozaseksualnych satysfakcji. Seks jest jedną zwartości, ale nie najważniejszą. Postawa wartościująca jest więc zarazem postawą perspektywiczną, ajako taka może powstać jedynie we właściwym klimacie wychowawczym, wświadomie przyjętym samorozwoju isamorealizacji. Wymaga zatem świadomego wytyczenia drogi. Postawa wartościująca opiera się na rozumieniu dobra, aono różnie może być pojmowane. Obiektywizacja dobra wynika, po pierwsze, zwłaściwego wychowania, po drugie - zwiedzy oczłowieku, prawach rządzących życiem seksualnym, ze znajomości własnego JA iJA partnera.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama