(rel. 2)
wierzenia rel. ludów żyjących współcz., ale pozostających na wczesnym szczeblu rozwoju cywilizacyjnego; zarówno w pierwszym, jak drugim rozumieniu r.p. mają funkcję utylitarną, tzn. dążą do osiągnięcia pomocy sił nadnaturalnych w walce z siłami natury; r.p. są związane z czynnościami produkcyjnymi i społ. danej zbiorowości, będąc zarazem ich modelem, jak też uzasadnieniem; początkowo badacze starali się wyodrębniać "czyste" postaci r.p. (animizm, totemizm, fetyszyzm, magia) i ustalić, która z nich stanowiła najwcześniejszą formę wierzeń rel.; dochodziło przy tym do błędu hipostazy, polegającego na dopasowywaniu rzeczywistych postaci r.p. do ich rekonstruowanych w oderwaniu od realnych warunków, modeli. Na r.p. występujące wśród współcz. ludów pozostających na niższym szczeblu rozwoju cywilizacyjnego znaczny wpływ wywierają religie typu uniwersalistycznego (chrześcijaństwo, islam); można w nich obserwować przenikanie się wszystkich postaci wyodrębnionych przez uczonych (współwystępowanie np. fetyszyzmu, totemizmu i animizmu, kultu przyrody, przodków i władców u ludów Oceanii, Indonezji, Australii); niektóre r.p. wiążą się z aspiracjami wolnościowymi ludów, które je wyznają (np. aborygeni, pozostałości plemion indiańskich w USA, ludy Afryki Płd.).
- RELIGIE PIERWOTNE, (rel. 1)
- RELIGIA, w starożytności formułowano...
- RZYMIAN RELIGIA, politeistyczny, którego...