Reklama

eksperymentalny film

istniejące obok głównego nurtu kina poszukiwania artystów zainteresowanych nowymi metodami, którzy dostrzegli w kamerze filmowej narzędzie dostarczające innych możliwości wyrazu. Eksperymenty prowadzi m.in. poeci i pisarze: T. Czyżewski, T. Peiper, A. Stern, J. Kurek tworząc filmy: np. Przekroje (1931), Beton (1933). Działalność filmowa Themersonów eksperymentujących możliwości obrazu (aleatoryzm, intermedialność, koncepcja filmu-partytury) stanowi najciekawszy wątek kina w przedwojennej Polsce (1930-38), np. Apteka, Oko i ucho. Inny nurt e.f. stanowią nowatorskie poszukiwania w filmie animowanym, np. w Polsce tzw. kinofilmy A. Pawłowskiego, poszukiwania nowych możliwości w zakresie obrazu filmowego K. Urbańskiego oraz eksperymenty wielu artystów w zakresie filmu strukturalnego. W l. 70. zaistniały ciekawe związki między plastyką a filmem tworząc nurt tzw. kina intermedialnego.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama