utwór filmowy charakteryzujący się humorystycznie ujętą wizją świata i szczęśliwym zakończeniem. F.k. wykształciła wiele odmian gatunkowych; w jej skład wchodzą burleska, czarna komedia, farsa filmowa, groteska filmowa oraz komediodramat - gat. łączący pierwiastki tragizmu i komizmu, np. Zezowate szczęście A.Munka, Noce Cabirii F. Felliniego, Pociągi pod specjalnym nadzorem J. Menzla. F.k. obyczajowa - odmiana przedstawiająca w zabawny sposób ludzkie zachowania i obyczaje; np. Absolwent M. Nicholsa, Rejs M. Piwowskiego. F.k. płaszcza i szpady - odmiana filmu kostiumowego o żywej, pełnej przygód, pojedynków, porwań i pogoni akcji, z motywem miłosnym. Wywodzi się z tradycji lit. romansu rycerskiego i powieści A. Dumasa (za prototyp uważa się Muszkieterów królowej z 1903 r. G. Meliesa); jej bohaterami są najczęściej: muszkieterowie, Zorro, Robin Hood. Inne odmiany: f.k. muzyczna (musical filmowy) ośmiesza i kompromituje cechy postaci, zjawiska społ., obyczajowe itp. Slapstick charakteryzuje się dynamiczną, obfitującą w gagi akcją i niezbyt wyrafinowanym humorem, typową komedię slapstickową uprawiali Charlie Chaplin, Flip i Flap. Zwariowana f.k. (ang. crazy comedy) oparta na komizmie sytuacyjnym, np. No i co, doktorku P. Bogdanovicha, 1941 S. Spielberga. F.k. kryminalna - łączy poetykę filmu kryminalnego z komizmem słownym i sytuacyjnym, np. Gangsterzy i filantropi
J. Hoffmana i E. Skórzewskiego, Pan Anatol szuka miliona J. Rybkowskiego.
- KOMEDIA, jeden z podstawowych...
- czarna komedia, forma XX-w. dramatu oparta...
- dramat filmowy, utwór filmowy o charakterze...