Reklama

Kandinsky Wassily

(1866-1944)

ros. malarz igrafik, teoretyk sztuki, zajmował się również pisaniem utworów scenicznych, opowiadań ipoematów. Do Iwojny światowej działał itworzył przede wszystkim wBerlinie iMonachium należąc do różnych stowarzyszeń artystów awangardowych; w1911 stworzył grupę Der Blaue Reiter, do której należeli również P. Klee, F. Marc, A. Macke - głosili oni wyższość wsztuce formy nad treścią. K. od 1910 malował kompozycje abstrakcyjne, które sam nazywał "impresjami", "kompozycjami", "improwizjami". Podczas Iwojny światowej wrócił do Rosji, aktywnie pracował wWydziale Sztuki Komisariatu Oświaty organizując Akademię Wiedzy oSztuce wMoskwie. W1921 po powrocie do Niemiec mieszkał w Weimarze, Dessau, wykładał wBauhausie, wraz zP. Klee założył grupę Die Blaue Vier. Od 1933 po przewrocie hitlerowskim wNiemczech zamieszkał we Francji; wtwórczości odszedł od geometryzmu. K. analizując percepcję dzieła, pod wpływem muzyki doszedł do wniosku, że dzieło plastyczne może oddziaływać również jak muzyka tylko przez barwę, kontrast, ekspresję, formę. Tworzył obrazy odynamicznych formach; kompozycje świetlnych plam barwnych ipłynnych linii. Pod wpływem suprematyzmu K. Malewicza ikonstruktywizmu zgeometryzował formy malarskie, nadał im precyzję; używał plam barwnych, linii prostych lub przełamanych, kropek, fragmentów figur geometrycznych trójkątów, kwadratów, odcinków okręgu, zawsze precyzyjnie rozwiązując rysunek. Jego dwie prace teoretyczne Punkt ilinia na płaszczyźnie iO pierwiastku duchowym wsztuce stanowią istotny przyczynek do teoretycznej analizy malarstwa abstrakcyjnego. K. iskupieni wokół niego artyści (np. muzyk A. Schnberg), jedno znajbardziej twórczych środowisk tamtego czasu, stworzyli koncepcję najpełniej wyrażającą odnawiającą moc sztuki, dokonując najdalej idącego inajbardziej sprawnego przełomu, który otworzył nowe perspektywy dla rozwoju sztuki współcz. tworząc podstawy malarskiej abstrakcji. K. łączył nierozerwalnie formę zewnętrzną ztreścią wewnętrzną dzieła; tworzył wpełni autonomiczną, własną wwyrazie, ajednocześnie najbardziej pogłębioną intelektualnie koncepcję wsztuce, która wywarła wielki wpływ na rozwój sztuki abstrakcyjnej XX w.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama