Reklama

kryteria poprawności języka

zasady, zgodnie zktórymi oceniamy poprawne lub błędne użycie danych wyrazów, wyrażeń ikonstrukcji składn. Ustalone k.p.j. pozwalają określić zjawisko jęz.

Reklama

ze względu na jego przydatność funkcjonalną, zgodność zsystemem, zwyczajem społ.; służą kulturze jęz. ipolityce jęz. Wyróżniamy: k. ekonomiczności środków językowych polegające na określeniu przydatności funkcjonalnej, ekonomicznej, użytych elementów jęz., np. tendencja do tworzenia skrótów iskrótowców (stoczniowiec - pracownik stoczni, podstawówka - szkoła podstawowa, pekaes - PKS, cedet - CDT). K.estetyczne - ocenia poprawność jęz. istylistyczną wypowiedzi zestetycznego punktu widzenia; ma zastosowanie głównie wocenie ekspresji jęz. poetyckiego, jest zzasady subiektywne, emocjonalne. K. formalno-logiczne - poddaje ocenie poprawność pod względem logicznej interpretacji formy jęz. iprawidłowości jej struktury, np. wzdaniu idę na stołówkę, na miasto zamiast poprawnie: idę do stołówki, do miasta. K. geograficzne - polega na ocenie użycia regionalizmów wsytuacji dokonania wyboru między tradycją jęz. warszawską ikrakowską, np. krakowska rączka to wWarszawie obsadka; sagan to wKrakowie czajnik, aw Warszawie garnek zżeliwa; wKrakowie mówi się doktor, wWarszawie doktór. Dziś kryterium to jest coraz rzadziej obecne wpolszczyźnie ogólnej. K. historyczne - ocenia poprawność użytych środków jęz. na podstawie języka pisarzy minionych epok, daje pierwszeństwo formom od dawna używanym wjęz., np. uKochanowskiego, Mickiewicza, Sienkiewicza. K. narodowe - ocenia poprawność językową zperspektywy czystości jęz.; mając do wyboru dwa równorzędne środki językowe, rodzimy iobcy - przyznaje pierwszeństwo rodzimemu, np. dom towarowy zamiast supermarket, uczestniczyć zamiast partycypować. K. społeczne - poprawność jęz. ocenia wedle zasad obowiązujących wnormatywnych słownikach jęz. pol., np. wSłowniku języka polskiego, Słowniku poprawnej polszczyzny, Słowniku wyrazów bliskoznacznych itd.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama