Reklama

Kurpiński Karol Kazimierz

(1785-1857)

kompozytor, dyrygent, organista, kameralista ipedagog; drugi kapelmistrz Teatru Narodowego wWarszawie (od 1810), dyrektor Opery wWarszawie (1824-40), pedagog wSzkole Śpiewu przy Teatrze Wielkim wWarszawie, redaktor "Tygodnika Muzycznego" (1820-21), pierwszego czasopisma muzycznego. Wtwórczości kompozytorskiej koncentrował się na formach opery, pieśni solowej oraz tańców. Ważniejsze utwory to m.in. opery, operetki, melodramaty, np. Agar na puszczy (1814), Aleksander iApelles (1815), Bateria ojednym żołnierzu (1817), Cecylia Piaseczyńska (1829), Czaromysł, książę słowiański (1818), Dwie chatki (1811), Dziadek (1819), Jadwiga, królowa Polski (1814), Jan Kochanowski wCzarnym Lesie (1817), Oblężenie Gdańska (1811), Wanda (1826), dzięki współpracy z W. Bogusławskim Zabobon, czyli Krakowiacy iGórale (1816), Zamek na Czorsztynie (1819), Wesele krakowskie wOjcowie (1823), liczne tańce (polonezy, fugi, wariacje, kantaty, pieśni, np. Mazur Chłopickiego, Marsz obozowy, Litwinka, czyli śpiew legionistów litewskich oraz słynna Warszawianka, na której motywie oparty został dramat S. Wyspiańskiego pod tym samym tytułem). Autor wielu podręczników dla szkół muzycznych oraz Dziennika podróży (1823).

Reklama

Podobne hasła:

  • KAROL, Pochodzenia starogermańskiego,...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama