(1860-1911)
austr. kompozytor fin de sicle’u, którego znaczenie dopiero dzisiaj wpełni sobie uświadamiamy, przedstawiciel wiedeńskiej szkoły dodekafonicznej iekspresjonizmu, wielki prekursor przemian wmuzyce współcz. Pierwszy który przewidział niemożliwość ukazania złożoności idezintegracji naszych czasów isztuki współcz. Pokusił się ostworzenie dzieła całościowego, łączącego Beethovena, Haydna, Brucknera wformie symfonii scalającej (lecz nie eklektycznej). Wykorzystując tę metodę do maksymalnego poszerzenia obrazu brzmień iodczucia rzeczywistości wewnętrznej izewnętrznej doprowadził do zburzenia systemu tonalnego, co przypieczętował Schnberg. Maksymalnie usamodzielnił linię melodyczną odchodząc od tradycyjnych zasad polifonii harmonicznej; podstawowym środkiem wyrazu wmuzyce M. był kontrapunkt, ajego instrumentacja opiera się na równouprawnieniu wszystkich instrumentów. Łączył wielość wjedności, opozycje isprzeczności wyprzedzając tym swoją epokę.
- MAHLER, Gustav (1860-1911)
- ABBADO Claudio, (ur. 1933)