(1577-1640)
malarz flamandzki, jeden znajwybitniejszych twórców epoki baroku. Otrzymał staranne wykształcenie humanistyczne, znał wiele języków, podróżował do Rzymu, Wenecji, Florencji, Genui. Uczył się m.in. kopiując dzieła Rafaela, Tycjana, Veronesego, Michała Anioła, Caravaggia. Malarz nadworny Gonzagów wMantui; przebywał zmisją dyplomatyczną na dworze hiszpańskim. Został nadwornym malarzem regenta Flandrii arcyksięcia Alberta iinfantki Izabeli. Jego druga żona Helena Fourment była jego ulubioną modelką wkompozycjach mit., rel., portretach. Malował wiele tryptyków, m.in. Podniesienie krzyża, Zdjęcie zkrzyża, obrazy otematyce rel. (Pokłon Trzech Króli), wielokrotnie obrazy Marii (np. Madonna zDzieciątkiem, Święta Rodzina), obrazy świętych, wktórych patos łączył zprzepychem idekoracyjnością. Obrazy mit. owątkach erotycznych, poetyckich, heroicznych ukazują radość życia iniezależne od wieku piękno nagiego ciała (Wenus przed lustrem, Trzy gracje, Pijany Sylen, Sąd Parysa). R.stworzył charakterystyczny typ postaci zarówno męskich, jak ikobiecych oobfitych, czasem b. pulchnych kształtach, krzepkich, zdrowych (rubensowski typ). Lubił ukazywać przepych, dekoracyjność, bogactwo przedmiotów, strojów (np. cykl malowideł przedstawiających życie Marii Medycejskiej, drugiej żony Henryka IV). Malował liczne portrety, portrety rodzinne, sceny polowań (Polowanie na lwy) oraz nastrojowe krajobrazy (np. Pejzaż ztęczą), sceny rodzajowe (np. Kiermasz). R. był znakomitym mistrzem rysunku; malarstwo R. ujmowało jego osobowość - żywiołowy temperament, zmysłowość, radosne usposobienie, dynamiczny charakter. Twórczość R. ma charakter pogodny, dekoracyjny, wpełni ujawniający ideały epoki.
- PIOTR, Pochodzenia greckiego,...